BIGUMA TL 82 to asfaltowa masa zalewowa do szczelin i dylatacji, stosowana na gorąco odpowiadająca normie TL Fug- StB 01 DIN EN 14188-1, Typ N2. Masa zalewowa BIGUMA TL 82, produkowana na bazie asfaltów modyfikowanych polimerami, przeznaczona jest do wypełniania fug, szczelin, pęknięć i dylatacji w nawierzchniach asfaltowych i betonowych.
Cechy produktu:
Asfaltowa masa zalewowa BIGUMA TL 82 spełnia wymagania „Technicznych warunków dostaw asfaltowych zalew drogowych" (TL Fug -StB 0 1) dla „mas zalewowych do fug" oraz odpowiada wymaganiom normy TL bitFug 82 art. A dla mas zalewowych do nawierzchni betonowych, typ zwykły.
Asfaltowa masa zalewowa BIGUMA TL 82 oraz wykonane nią uszczelnienia charakteryzują się następującymi cechami:
- elastyczne połączenie gwarantujące optymalne wyważenie pomiędzy wysoką ciągliwością i dobrą przyczepnością oraz wysoką odpornością na nacisk oraz wysokie i niskie temperatury;
- rozciągliwość do 25% szerokości wypełnienia;
- łatwość wbudowywania w niskich i wysokich temperaturach;
- bardzo dobra przyczepność do podłoży mineralnych i bitumicznych;
- duża odporność na starzenie się zarówno produktu, jak i wykonanego połączenia;
- odporne na działanie wody, soli, słabych kwasów itp.
- produkt na bazie asfaltu – łatwy recycling.
Aplikacja:
a) roztapianie
Po wyjęciu zalewy z opakowania (puszka metalowa lub karton) należy ją włożyć do kotła i rozgrzać do temperatury aplikacji 160 -180 0 C. Najlepszy jest kocioł płaszczowy z mieszadłem mechanicznym i termometrem, pozwalający unikać miejscowego przegrzania i przywierania skoksowanego materiału do ścian kotła. Należy bardzo uważać, by nie przegrzać masy powyżej temperatury maksymalnej – spowoduje to uszkodzenie polimerów, zawartych w masie i w konsekwencji doprowadzi do utraty jej właściwości, Stapiać jedynie taką ilość masy, która przewidywa na jest na zapotrzebowanie całodzienne, ponieważ właściwości produktu mogą się zmienić w wyniku wielokrotnego stopienia.
b) przygotowanie podłoża
Fugi w betonie i asfalcie przed wypełnieniem zalewą muszą być suche i czyste. Należy usunąć z nich pozostałości oleju i tłuszczu oraz luźne kawałki. Szczeliny należy przedmuchać strumieniem sprężonego powietrza, można użyć powietrza gorącego w celu dodatkowego wysuszenia i podgrzania szczeliny. Przed zalaniem szczeliny zalewą drogową zalecane jest naniesienie grun townika COLZUMIX Haftgrund. Gruntownik ma za zadanie związanie pozostałości pyłowych i utworzenia przyczepnej powłoki, która wzmocni przyczepność masy do ścian fugi. Gruntownik musi pokrywać ściany fugi w całości, tworząc cienki film. Zaleca się pokrycie również dna fugi. Przed wypełnieniem fugi naniesiony gruntownik musi wyschnąć tzn. powierzchnia zagruntowana powinna być dotykowo sucha. Tak przygotowane podłoże gwarantuje wysoką siłę przyczepności i prawidłowe uszczelnienie.
c) wypełnienie fugi
Asfaltową masę zalewową BIGUMA TL 82 można aplikować z konewki (ew. innego naczynia) lub mechanicznie przy użyciu lancy. Podczas tej czynności masa musi mieć odpowiednią temperaturę. W niższej temperaturze płynność masy spada, co wyraźnie utrudnia pracę, a masa może n ie wypełnić szczeliny do końca, co potencjalnie spowoduje przeciekanie wody pod masę i w efekcie zniszczenie fugi – szczególnie w nawierzchniach o dużym nasileniu ruchu. W przypadku głębokich szczelin, przed wbudowaniem asfaltowej masy zalewowej BIGUMA TL 82 możliwe jest zastosowanie materiału podłożowego, który zmniejszy zużycie masy. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na parametry materiału podłożowego, który w ró żnych warunkach temperaturowych może kurczyć się lub rozszerzać w innym stopniu niż masa BIGUMA TL 82, powodując jej zniszczenie przez np. wypchnięcie. Stygnięcie masy może powodować jej niewielkie kurczenie się, zależne od rozmiarów fugi. W takim przypadku może być niezbędne ponowne zalanie uzupełniające szczeliny. Ponowne zalanie powinno się przeprowadzić zaraz po poprzednim. Należy jednak zwrócić uwagę na warunki atmosferyczne – zalewanie w niskich temperaturach powoduje większe obkurczanie niż w tempera turach wyższych.
Warunki pogodowe:
Odpowiednio przygotowane miejsca mogą byś zalewane w korzystnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturze podłoża nie niższej niż 0° C. Przy zagrożeniu opadami deszczu lub przy wystąpieniu jego opadu należy przerwać pracę.
Zużycie materiału:
- BIGUMA TL 82 – długość szczeliny [cm] x szerokość szczeliny [cm] x głębokość szczeliny [cm] x gęstość masy [=1,1 g/cm3] = zużycie [g]
- Gruntownik COLZUMIX-Haftgrund - zużycie gruntownika wynosi ok. 3% ilości masy zalewowej BIGUMA TL 82, niezbędnej do wykonania danego zadania.
Magazynowanie:
Produkt należy magazynować w chłodnym i suchym miejscu. Okres przechowywania przynajmniej 24 miesiące
Opakowania:
- puszka metalowa (hobok) 10 kg – 20 szt./pal
- puszka metalowa (hobok) 30 kg– 11 szt./pal
- karton 10 kg kg – 80 szt./pal
- karton 30 kg – 36 szt/pal
Środki czystości:
- sprzęt – benzyna i ogólnodostępne rozpuszczalniki
- kontakt ze skórą – pasta do mycia rąk
Usuwanie odpadów:
Do recyklingu nadają się jedynie całkowicie i dokładnie opróżnione pojemniki. Resztki substancji mogą być usuwane zgodnie z przepisami dotyczącymi usuwania odpadów nr 170302 (mieszanki mineralno - asfaltowe nie zawierające smoły).
Dane techniczne:
Rodzaj asfaltowa masa zalewowa
Podstawowy składnik asfalt modyfikowany polimerami
Kolor czarny
Gęstość 1,1 g/cm3
Konsystencja ciało stałe plastyczne, po podgrzaniu - płynne
Nakładanie konewką, lancą lub zalewarką
Temperatura wbudowywania 160-180 0C
Gruntownik COLZUMIX-Haftgrund